Trinidad - Camaguey - Santiago de Cuba - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Trinidad - Camaguey - Santiago de Cuba - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Trinidad - Camaguey - Santiago de Cuba

Door: Jorrit & Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

18 November 2016 | Cuba, Camagüey

18 november

Vandaag gaan we weer verder richting het oosten, Camaguey. Eerst gaan we nog even op de wifi op het plein in Trinidad. We vertrekken om 10:30 en om 13:30 stoppen we voor een snelle lunch. We rijden voor een soort wegrestaurant waar een 4 tal soldaten in uniform lekker aan het bier zitten.. wij bestellen pizza, niet zo slim zoals te verwachten. Maar goed het vult zullen we maar zeggen. Het is nog een half uurtje rijden, en we arriveren rond 14:30 in een buitenwijk van Camaguey. Het appartement ziet er netjes uit en de host is niet te verstaan. We lachen vriendelijk en zeggen veel gracias. Na onze spullen te hebben gedumpt, lopen we nar het centrum. Na zo’n 20 min lopen, lopen we in de hoofdstraat het doet een beetje westers aan voor het eerst. We zien zelfs winkels die Adidas en Nike verkopen. We lopen langs een kerk en een Gym, vol met alfa mannetjes. We moeten allebei nodig naar het toilet en lopen bij hotel colon. Schitterend hotel van binnen met een prachtige binnen tuin, aardige barman, goede Daiquiri’s/cuba libres en schappelijke prijzen. Top dus. Daarna lopen we langs de cine straat. Een straat waar ze meerdere bioscopen hebben. We zijn er inmiddels achter dat de Cubanen wel erg veel films houden. We zien foto’s van Casablanca, pretty woman en sjakie en de chocoladefabriek. Daarna proberen we een fiets taxi naar huis te nemen. De 1e paar gasten wisten niet waar het was, maar even later kwamen iemand tegen die het wel wist gelukkig. Eenmaal thuis doen we ons vaste ritueel in Cuba. Klamboe ophangen, bedbugdeken op bed leggen en een potje domino. Onze verlegen host die nauwelijks Engels spreekt, heeft wel een heerlijke pasta bolognese gekookt voor ons, even wat anders dan het wat eentonige Cubaanse eten. We hebben nog heel even de televisie aan gehad. Super slecht ontvangst, maar we zagen nog wel een aantal legendarische acties van onze Max!

19 november

Vandaag hebben we een flinke rit voor de boeg. We hopen er 4 uur over te doen, echter had ik een verkeerde route genomen waardoor het langer duurde. Vervolgens hebben we ook nog lang Santiago zelf moeten zoeken dus duurde de reis zeker 6 uur voordat we aankwamen. In de stad zelf ben ik nog even uitgestapt om de weg te vragen, er kwam meteen een jongen op mij af gerend op redelijk agressieve manier om te vertellen dat ik 1 Cuc moet betalen voor het parkeren. Dat gaan we natuurlijk niet doen voor 1 minuut. Eenmaal aangekomen hadden we nog niet geluncht, maar onze host had snel wat lekkers in elkaar geflanst. Daarna liepen we de stad in naar een plein met een mooie kerk en hotel casa grande. Hier dronken we een lekkere Daiquiry en cuba Libre. Om 7 uur had onze host het eten klaar voor ons. Het was kip en het zag er allemaal goed uit. Als we willen gaan douchen blijkt er geen warm water te zijn. Onze host spreekt geen woord Engels dus de communicatie loopt al stroef. Maar goed we begrijpen dat de volgende dag wel warm water is. Ik besluit een half koude douche te nemen en Jin wacht tot morgen.