Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

03 September 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een goede nacht worden we rond 5:00 gewekt islamitisch gezang uit een minaret van de moskee. Bokaap blijkt Het Moslim centrum te zijn van Kaapstad. Goedemorgen. Gelukkig konden we daarna nog even verder slapen. Het is vandaag zonnig en er staat nog steeds wat wind, toch willen we graag de Tafelberg beklimmen want de rest van de week wordt het niet zulk mooi weer. Maar we moesten eerst onze spullen brengen naar ons nieuwe verblijf, het hostel 91 loop. Ons eerste hostel ervaring. Eerste indruk: gave plek lekker ruim, en ze hebben vette comic achtige prints van pulp fiction te koop, heel gaaf. Maar goed eerst de berg. Als we met de uber aan komen, horen we al gauw dat de kabelbaan niet gaat ivb met de wind, en dat ook het wandelen er naar toe, sterk word afgeraden. Balen. Aan de andere kant was het ook een mooi moment om de wandeling eens goed te analyseren voordat we het gaan doen. We lopen naar het begin van het pad, en merken dan al dat we teveel in onze rugtas hebben bijvoorbeeld. Ook zien we hoe stijl het wel niet is. Met die wetenschap en dat het heel warm kan worden op de berg, besluiten we de volgende dag om 6:30 de berg te beklimmen. Voor nu boeken we de hop on hop off bus, toch wel handig om zo’n stad te kunnen overzien het is nog al uitgestrekt namelijk. Zo rijden we eerst na de Tafelberg langs de westkust van Kaapstad, Camps bay. Hier liggen prachtige stranden in kommetjes met soms nog veel mooiere huizen daar aan. De Jetset woont hier. Meer naar het noorden is greenpoint, met zijn boulevard en het bekende voetbal stadion. Dan krijg je Waterfront, de haven met winkelcentra. Daar onder Bokaap met de gekleurde huizen, rechts daarvan Foreshore, district 6 en woodstock. District 6 is wel de meest aparte wijk om doorheen te rijden. Heel veel open onbebouwde plekken. Dit blijkt te zijn ter nagedachtenis aan wat er hier gebeurd is. Vroeger was dit een wijk wat heel erg multicultureel was, maar op een dag kwamen er wetten die gemixte huwelijken verboden, en dat zwarte mensen in een bepaalde wijk moesten wonen en gekleurden ook en blanken ook. De zwarte mensen moesten naar townships. We besluiten terug te gaan naar het hostel om in te checken. We hebben onze eigen pods, een soort moderne bedstee, helaas komt deze niet in een 2 persoons. Douches en toiletten zien er niet al te best uit. We gaan eerst een hapje eten 1 kloofstreet bij de Italiaan. Tussen de gerechten door rennen we nog even langs de spar voor wat energy drank en mueslirepen, komen dan terug voor het hoofd gerecht. ’s Avonds lopen we terug. Op longstreet zijn veel zwervers en pickpockets, maar we hebben het overleefd. Terug in het hostel doen we nog een biertje, terwijl de jeugd zich vermaakt rond om de tafeltennis tafel. Als we naar bed gaan merken we hoe gehorig het is en er is geen privacy gordijn om het licht buiten te houden en we slapen praktisch aan de sanitaire ruimte, dus nogal lawaaierig. Verder hoest er een vrouw continue, dus het is een onrustige nacht waar Jin nauwelijks een oog dicht heeft gedaan helaas. Met andere woorden, onze eerste ervaring was niet best.

• 10 September 2016 - 20:51

Rose-Mary Rutten:

Hoi Jorrit en Jinny,
    Na diverse pogingen ondernomen te hebben, kan ik eindelijk jullie verhalen volgen. nadat ik met jouw moeder Jorrit, contact heb gehad.
    Wat een verslag en wat leuk om jullie verslag te lezen.
    Ik ga jullie verder volgen en wens jullie nog een machtig mooie tijd toe.
    Hartelijke groete(n van Rose-Mary en (ook een beetje ) van Jacques.