Jeffreys Bay/Tsitsikamma/Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Jeffreys Bay/Tsitsikamma/Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Jeffreys Bay/Tsitsikamma/Knysna

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

18 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Knysna

18 augustus
Zodra we wakker werden in onze ranzige bedden in Port Elizabeth, vluchtten we werkelijk weg uit dit rothuis. Gelukkig hebben we beiden wel goed geslapen, maar we voelen ons ranzig en willen zo snel mogelijk weg. Jorrit maakt nog wel een opmerking naar onze host toe, over de vieze badkamer, waar we niet konden douchen, het vieze toilet en wastafel en het vieze bedlinnen. Ook de WIFI werkte niet, zoals wel beloofd was. Gelukkig vat de host het goed op en geeft aan direct ons geld terug te geven (exclusief de servicekosten die we helaas aan Airbnb moesten betalen). Dat is een mooie meevaller. We rijden terug naar het winkelcentrum waar we gisteren hebben gegeten en duiken Wimpy in. We eten een gezond ontbijtje, cruesli met yoghurt en fruit en drinken een goede bak koffie. We zoeken op Airbnb op nog wat overnachtingen in Swellendam en vertrekken dan richting Jeffreys Bay.

Daar aangekomen, drinken we een kop thee in een leuk restaurantje, eten een pannenkoek en vragen bij het tourist information centre, wat we zoal kunnen doen in dit kustplaatsje. Jeffreys bay is vooral populair bij surfers, omdat hier de beste golven zijn ter wereld. Hier worden ook jaarlijks het wereldkampioenschap surfen georganiseerd. Verder is het een relaxt kustplaatsje. Er zijn niet heel veel toeristen, we hebben het idee dat hier met name jongeren (backpackers) komen voor het surfen. Na wat rondgereden te hebben, en we naar de supertubes zijn gaan kijken, waar die dag helaas nauwelijks golven waren en dus ook geen surfers, rijden we naar de lighthouse waar pinguïns zouden zitten, die net eieren hebben gelegd. Ook zit daar een opvangcentrum voor zieke pinguïns. We zien ze niet helaas, we hebben nog een blik naar binnen geworpen bij het pinguïn opvangcentrum, maar ik werd onpasselijk van het aanzicht; er zaten wel 20 pinguïns in een klein, vies, donker hok. Daar wilde ik dus absoluut niet naar binnen. Met het nare beeld op ons netvlies zijn we naar ons onderkomen voor die nacht gereden. We hebben een privékamer geboekt via Airbnb, hopelijk beter dan ons vorige onderkomen.

Nadat we de 3 honden, waaronder een super enthousiaste jonge herdershond, Ella en de 2 katten hebben ontmoet, gedoucht en gesetteld zijn, ontmoeten we onze huisgenoot voor die nacht, een jonge Franse surfer, die een aantal weken door SA reist om zoveel mogelijk te surfen. Aardige gast, gespierd ook..een echte surfdude. Aangezien ik me die dag echt niet lekker voel; flauw, duizelig, buikkrampen en super misselijk, gaan we snel boodschappen doen en koken rijst met groenten. Hopelijk helpt dat een beetje tegen de buikpijn. De arme surfer heeft geen geld voor eten, dus Jorrit doneert zijn kipsalade aan de jongen, waar hij heel dankbaar voor is. We kletsen gezellig met onze host, Eric en knuffelen met de katten en honden. Uiteindelijk belanden we toch nog laat in bed. Jorrit heeft een onrustige nacht, omdat hij in een kuil ligt, waar ik gelukkig geen last van heb.

19 augustus
Na een relaxt ontbijtje bij onze hosts in Jeffreys bay en met het gezelschap van de honden en katten, hebben we nog even gekeken bij supertubes in Jeffreys bay, waar onze huisgenoot aan het surfen was. Er waren wederom geen geweldige golven, maar meer dan gisteren, dus we konden wat gave surfmoves zien. Daarna richting Knysna gereden, waar we onderweg een bezoek hebben gebracht aan het schitterende National park Tsitsikamma. Dit park ligt aan de kust van de Indische oceaan. De naam komt van de Khoi-stam en betekent 'plek met veel water'. Het park is in 1964 gesticht en is op sommige plekken slechts 1,5 kilometer breed. Maar het heeft wel een 80 kilometer lange woeste kustlijn die hier en daar wordt onderbroken door een strand. Hier heeft de Storms River zich een weg gebaand door de Tsitsikamma Range en duikt de zee in waar het National park is gesticht. Vanaf de receptie zijn we langs de baai naar de monding van de Storms River gewandeld. Een prachtige wandeling van een slechts een paar kilometer langs smalle glibberige paadjes, vrij steil soms. We zien een aantal grappig otters onderweg. Uiteindelijk kwamen we uit bij de hangbrug de 'Suspension Bridge' die over de Storms River is gespannen. Vrij wiebelende brug wel te verstaan. Gelukkig hangt de brug niet te hoog zodat ik met mijn hoogtevrees er ook gewoon overheen durfde te wandelen. Prachtige plek. Na de terug wandeling hebben we een wat gegeten in het restaurant. Ik dacht dat mijn buikgriep wel over was, dus heb een schnitzel besteld, die vet en taai was. Maar toch opgegeten..stupid!Vette buikpijn volgde weer natuurlijk. In de namiddag komen we aan bij onze cottage in Knysna. Een mooie, knusse cottage, met geweldig uitzicht op de lagune. We hebben ons eigen fully equiped keukentje, dus we gaan wat boodschappen doen bij het nabijgelegen winkelcentrum. Bij toeval komen we een reiswinkel, a la Bever tegen, dus we snuffelen nog wat rond en kopen voor mij nog een goede muts voor in Patagonia en handschoenen voor mij en Jorrit. Super goedkoop en we krijgen zelfs nog 10% korting. Ook hier kun je afdingen;-). Na het boodschappen doen, kook ik een simpel maaltje, wederom rijst, dat lijkt ons verstandig na de vette hap van vanmiddag. We boeken nog wat airbnb’tjes voor aankomende nachten en gaan daarna lekker slapen.

20 augustus
De volgende ochtend een poging gedaan om uit te slapen, aangezien ik na de vette schnitzel van gisteren weer behoorlijk buikpijn had en niet fit en Jorrit nog steeds flink verkouden is. Rustig aan gedaan, warm gedoucht en gezond ontbeten; cruesli met fruit en yoghurt voor Jorrit en warme cranberry havermout met amandelmelk voor Jinny. Heerlijke afwisseling na al dat plepse zuid Afrikaanse brood. Daarna naar het centrum van Knysna gereden. Eerst koffie gedronken bij Mugs & Beans en daarna rondgewandeld. Over de geschiedenis van Knysna is niet al teveel bekend, maar ook in dit Zuid-Afrikaanse dorp hebben de Europeanen hun sporen achtergelaten. De eerste Europeaan kwam in 1760 in Knysna aan en stichtte er een boerderij. Het duurde echter nog tot 1878 voordat Knysna echt op de kaart gezet werd doordat er een belangrijke ontdekking gedaan werd: in de Karatara River werd goud gevonden. Door deze bijzonder lucratieve vondst groeide het dorp in rap tempo. Een andere belangrijke inkomstenbron die Knysna verder op weg naar ontwikkeling hielp was – en is – de houtindustrie, met dank aan de bosrijke omgeving waarin het dorp ligt. Het is met name dankzij de Knysna Lagoon en het grote bosgebied een populaire bestemming geworden voor toeristen. Het is een mooi stadje, niet heel bijzonder, maar lieflijk en erg gericht op het toerisme zoals de vele dorpen/steden aan de Garden Route. Erg Europeaans/westers. Omdat er niet heel veel te beleven valt in Knysna, daarna naar Plettenburg Bay gereden om te informeren of we een walvis boottocht konden boeken voor de volgende dag. Omdat we ook willen gaan trekken door Robberg Nature Reserve en ik nog onwijs misselijk ben en buikpijn heb, maar besloten om in Hermanus walvissen te gaan spotten en morgen alleen te gaan trekken. Volgens onze hosts zijn er veel witte haaien te spotten in het natuurgebied, dus dat is natuurlijk ook onwijs gaaf. Na Plett nog langs Mitchells brewery gereden. We hadden gehoopt daar nog wat te zien van de brouwerij, maar het was een doodnormale kroeg, waar veel bier werd gezopen en met harde muziek. Daarom maar terug gereden naar onze cottage, waar we onze foto’s zijn gaan uploaden op een online drive en onze blog hebben bijgewerkt. Verder een gezond maaltijdje gekookt en met een half oog naar Twilight Sage gekeken.

• 20 Augustus 2016 - 22:50

Mama Wil:

Enfin, olifanten zien jullie genoeg! En wat zijn supertubes?
    En voelt Jinny zich al een beetje beter?
    Hier vanavond naar het Prinsengracht concert gekeken en geluisterd, altijd weer bijzonder en eigenlijk altijd goed weer.
    Betekent de tuinenroute ook dat je veel mooie bloemen ziet of moet dat nog komen?
    Jullie verhalen zijn uitgebreid en gezellig om te lezen,
    Xxx mama Wil

• 21 Augustus 2016 - 09:22

Jorrit En Jinny Overbeeke:

'Supertubes, is which is internationally acclaimed as being one of the world’s top ten surf spots and is host to the International Billabong Pro surfing competition. Straight, long, hollow cylinders and sizeable swells guarantee that even the most expert of surfers enjoys a challenging and beautiful ride on some of the world’s most remarkable wImage of Jeffreys Bay Beachaves'

• 21 Augustus 2016 - 09:56

Jorrit En Jinny Overbeeke:

Over de bloemen weet ik niet. We hebben hier in Knysna bij ons appartement wel een paar mooie bloemen gezien en gefotografeerd. Die staan tussen de foto's. Ik heb ook nog een foto van die mooie ronde bloem gemaakt met een prachtige vogel er op. Maar die hebben we met de spiegel reflex gedaan, dus die krijg je nog te goed. Als we meer moois zien delen we het.