Balule Game Reserve - Roamers Rest Safari Lodge - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Balule Game Reserve - Roamers Rest Safari Lodge - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Balule Game Reserve - Roamers Rest Safari Lodge

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

28 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Na een koude nacht in Blyde River Canyon rijden we 's ochtends richting Balule game reserve, een autorit van ongeveer twee uur. Aangekomen bij de gate van Balule Game reserve moeten we nog een flink eind rijden over een hobbelachtige gravel road, naar ons verblijf, Roamers Rest Safari Lodge. Blij dat we een 4x4 hebben, komen we na 45 minuten rijden aan bij het kamp. We worden verwelkomt door alle medewerkers van de lodge. De managers, Kyle en Charlotte, de kokkins die tevens schoonmaaksters en serveersters zijn en Chris, die de game drives en bushwalks verzorgt en tevens ook andere neventaken verzorgt. We krijgen een drankje, een verfrissingsdoekje en worden ingecheckt. Charlotte laat ons safari hut zien. Een luxe safaritent dan wel, met eigen badkamer en toilet..thank God! Ik ben super blij dat we de campsites hebben afgewisseld met wat luxere accomodaties. Het is super gezellig het kamperen, maar mijn eigen toilet en douche zijn me toch wel wat meer waard. De badkamer heeft een prachtige rustieke douche met een glazen raam, uitkijkend op het Balule park. En de lodge heeft een jacuzzi. Helaas is het een beetje koud daarvoor. Terwijl we ons aan het settlen zijn in onze safari tent, komt Chris ons halen, want even verderop zijn olifanten gespot. We mogen gelijk mee in de jeep. En ja hoor, twee schitterende olifanten op niet meer dan 5 minuten rijden van het kamp, zijn de laatste blaadje van de bomen aan het oppeuzelen. We komen super dicht bij. Dat is een mooi begin van onze safari. Een van de twee olifanten doet een poging om onze jeep aan te vallen. Gelukkig blijft Chris rustig en volgens hem is de olifant ons aan het 'teasen'. Een 'naughty elephant' zegt hij.
We krijgen een heerlijke lichte lunch en daarna mogen we alweer mee met de middag game drive. Het Balule game reserve terrein is erg droog en bomen en planten zijn dor. Er is een enorme droogte en ons wordt dan ook gevraagd zuinig aan te doen met het water omdat de dieren hier al te weinig van hebben op het moment. Het is dan ook geen mooi game reserve. De olifanten hebben flink huisgehouden en overal zie je kapot getrokken bomen en stronken liggen. We zien veel impala's, 2 giraffes bij een waterhole en nog wat dieren. We bekijken de zonsondergang vanaf een schitterend uitkijkpunt in de bergen, uitkijkend op Drakensbergen. We drinken een biertje en maken veel mooie foto's. 's Avonds krijgen we een steak van de braai. Charlotte waarschuwt ons en vraagt ons goed te luisteren naar de geluiden uit de bush. Er is een leopard gehoord en deze gaat flink tekeer. Het klinkt als een zagend geluid. Chris gaat zoeken en hoort dat de leopard zich vlak bij onze safari tent bevindt. We mogen dan ook niet alleen naar onze tent lopen en worden altijd begeleidt. Ook is er een leeuw in de buurt. Wen gaan we op tijd naar bed nadat we de tent goed hebben afgesloten. Toch wel spannend. De volgende ochtend gaat de wekker om 6 uur, we hebben een bushwalk op het programma staan om 6.30uur.
Om 6.30u vertrekken we. Het andere nederlandse gezin gaat ook mee. De lodge is kleinschalig en heeft maar twee safaritenten op het terrein. Erg intiem, persoonlijk en gezellig. Zowel Chris als Kyle begeleiden ons. Kyle heeft wel een wapen bij zich zegt hij, aangezien de leopard in de buurt is. De bushwalk is ontzettend leuk, we zien geen wilde dieren helaas, maar leren veel over de natuur, sporen en de dieren. Terwijl we onderweg zijn, spot Kyle ineens een groep olifanten op het terrein van de lodge. Ze lopen letterlijk over het terrein en Kyle belt direct naar de lodge op of alles ok is. Olifanten kunnen erg agressief zijn, maar ook een hoop verwoesten. Ze zijn niet echt subtiel. Terug bij de lodge kunnen we vanaf het terras de prachtige olifanten aanschouwen die zich lekker aan het drinken en wassen zijn bij de waterpool. Ook loopt er een olifant in de tuin van onze tent. Bizar. De rest van de ochtend chillen we, we lezen een boekje, slapen wat en nemen een warme douche. We krijgen wederom eenheerlijke lunch en 's middags gaan we weer mee op game drive. Helaas wederom niet veel wilde dieren. We zien wel een civet. Echt uitzonderlijk. Helaas is het al donker en schiet de kat direct weg zodra we voorbij komen rijden. Terug bij het kamp krijgen we een echt afrikaans diner bij het kampvuur. Ik had hier speciaal om gevraagd, stond op mijn bucketlist. Samen met het nederlandse gezin, wat onwijs goed klikt genieten we van de mooie avond. Helaas moeten we de volgende ochtend al om 5.15u vertrekken, dus we gaan op tijd naar bed.

• 01 Augustus 2016 - 18:58

Marie-Louise:

Mooie verhalen, genieten! Ziet er gaaf uit!! Ik wil ook!!!