Dag 2 en 3 El Calafate - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 El Calafate - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 El Calafate

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

05 Oktober 2016 | Argentinië, Perito Moreno

4 oktober

Jorrit is nog steeds flink beroerd, kan gelukkig wel weer eten en drinken binnen houden, maar nog te zwak om iets te ondernemen. Hij blijft dus lekker een dag in zijn bedje. Ik loop naar het centrum, informeer naar excursies, slenter wat rond en doe wat boodschappen voor de patient en onze excursie die de volgende dag ingepland staat....lopen over de Perito Moreno glaciar. De grootste gletser van Argentinie, de op 2 na grootste van Zuid Amerika. Het is de een van de weinige gletsjers die niet krimpt maar juist groter wordt, door de ligging. Zin in!

5 oktober

We staan vroeg op, want we worden om 7.30u al opgepikt bij ons hotel. Jorrit voelt zich wat beter, in ieder geval goed genoeg om mee te gaan gelukkig. Na een rit van anderhalf uur, door het prachtige landschap van El Calafate komen we aan bij het nationale park Los Glaciares, waar we op de boot stappen om naar de gletser te varen. Daar lopen we naar de hutten toe waar we crampons omgebonden zijn, spijkerschoenen waarmee je over ijs kan lopen. Deze hadden we op de vulkaan niet nodig omdat er nog veel sneeuw lag, dus het is even wat onwennig. Dan gaan we eindelijk de gletsjer op, wauw wat bijzonder. Het ijs is blauwachtig qua kleur en jemig wat spectaculair. We hadden verwacht dat de trekking op de gletsjer wat zwaarder zou zijn, maar het is een redelijke toeristische bedoeling. We stoppen om de 5 minuten om selfies en fotos te maken en het merendeel van onze groep doet alsof zij een modeshow aan het lopen is. Jammer. Ik heb dus al snel spijt dat we niet de big ice trekking hebben geboekt. Ik houd wel van een beetje afzien en bikkelen en dat is dus nu niet het geval. Toch is het een onwijs bijzondere ervaring en we genieten volop van de omgeving en de nieuwe ervaring die we niet snel zullen vergeten. Terug bij het kamp eten we onze broodjes op en genieten van het uitzicht op de glaciar. We rijden met de bus naar de balconettes van Perito Moreno, wederom erg toeristisch maar de views op de glaciar zijn spectaculair. Het is een kleine wandeling rondom de gletsjer, maar adembenemend. Soms hoor je een heel hard diep, donker geluid, moeilijk uit uit te leggen, de gletsjer kraakt dan letterlijk en soms zie je een deel van het ijs afbreken. Spectaculair vinden wij ook, maar ook zorgelijk. De gids legt echter uit dat dit niet erg is, want het ijs herstelt zich weer en wordt weer opnieuw aangemaakt. Na de wandeling stappen we weer in de bus en worden afgezet bij ons hotel. We lopen nog wat door het centrum, boeken mountainbikes voor de volgende dag en gaan doodmoe terug naar het hotel. Helaas krijgen we geen fotos geupload omdat de WIFI hier tragisch langzaam is, die volgen nog!

• 06 Oktober 2016 - 16:21

Wil:

Fijn, dat je weer opgeknapt bent en de gletscher hebt kunnen zien. Ja, gletschers zijn heel bijzonder en wat fijn dat deze nog groeit. Op naar het volgende avontuur! Xx