Knysna - Klein brakrivier - Reisverslag uit George, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Knysna - Klein brakrivier - Reisverslag uit George, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Knysna - Klein brakrivier

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

22 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, George

22 augustus
Na een goede nacht gingen we op weg richting klein brakrivier. Dit dorpje ligt tussen George en Mosselbay in. Wilderness doen we een dagje later, aangezien het flink regent. Aanvankelijk hadden we het plan om in George een dagje te gaan relaxen, echter het centrum van George was niet echt om over naar huis te schrijven. Dan maar op naar de shopping mall. Daar gebeurt het eigenlijk allemaal. Er zijn restaurants, een bioscoop en allerlei winkels, waar onder ook een aantal outdoor winkels. We hadden al onze spullen ook hier kunnen halen en dan waren waarschijnlijk een stuk goedkoper uit. Hoewel de kwaliteit waarschijnlijk wel iets minder is. Jin heeft een extra thermosetje gekocht voor de koude nachten, en een lekkere warme muts voor Patagonie. We hebben nog even geluncht bij een voor ons redelijk bekende keten de Mugg & Beans. Goed eten en lekker koffie voor een betaalbare prijs. Aan het eind van de middag konden we het niet laten om nog even een filmpje te pakken in de bioscoop. The bourne 4 of zo. Daarna nog even lekker Thais gegeten wat geen drol kost (€ 7,- in totaal geloof ik) en op naar ons nieuwe slaapadres. Toen we aankwamen verwelkomde Jeannette ons met haar hond en katten. Haar man Hans lag al op bed ivb met zijn drukke baan.

23 augustus
De volgende ochtend had Jeannette een heerlijk (wat zei noemt) klein ontbijt voor ons klaar gemaakt. Toast met kaas en jam en pannenkoeken. Het was heerlijk en zei at gezellig met ons mee. Ze vertelde dat al haar katten uit het asiel kwamen of zelf naar haar toe zijn gekomen. Ze vertelde dat veel mensen niet goed voor hun eigen huisdieren zorgen, dus dan komt ze ondervoede katten tegen en dan gaat ze naar de eigenaar om toestemming te vragen of ze de katten mag voeren. Als dat mag gaat ze daar elke dag heen om die katjes te voeren, als blijkt dat de katjes nog steeds zo ziek en slecht uitzien dan vraagt ze het baasje of zei de kat mag kopen voor 200 ZAR. Meestal gaan ze akkoord, en als de katjes echt niet meer te redden zijn dan laat zei ze inslapen. Naar maar wel nodig helaas. Na het ontbijt gingen we op weg naar Wilderness, naar het Gardenroute National park. Het was lekker weer dus we besloten een kajak te huren en met de kajak en wandelend naar de waterval te gaan. Ik liep weer als een gek te peddelen om er vervolgens achter te komen dat dit niet per se veel sneller gaat. Dus we peddelde rustig aan en kwamen na ongeveer een half uur aan op de plek waar we moesten aanmeren. Het laatste stuk wandelde we over prachtig aangelegde loopbruggen die langs de bergen/heuvels waren gemaakt. Het was er allemaal schitterend groen en mooi. Eenmaal daar aangekomen zag het er wel mooi uit. Het was niet spectaculair, maar we zijn wellicht wat verwend deze reis. We hebben er even lekker een kopje thee gedronken en ik klom nog even wat verder op de berg, maar daar was het ook niet veel spectaculairder. We besloten terug te gaan. Toen we terug waren, waren wij zo moe dat we snel wat gingen eten in de mall en daarna terug naar onze kamer. Daar hebben we nog wat kamers geboekt via Airbnb en zijn toen gaan slapen.

24 augustus
De volgende dag hadden we wederom een heerlijk ontbijt van Jeannette. Dit keer met scrambled eggs, pannenkoeken en toast. Erg lekker. De andere gasten waren er ook maar die waren net klaar met ontbijten. Jeannette vertelde dat zij jehova’s zijn die door het land trekken om gebaren taal te leren aan kinderen, en Jeannette zelf is ook bij hun in de leer. Vandaag staan de Cango caves op het programma, het is 1,5 uur rijden maar zeer de moeite waard. Om 12 uur mogen we met een grote groep de caves in. We hebben de Heritage tour genomen. De groep werd in 2en opgedeeld, een schoolgroep ging apart. Pfieeuw! De eerste grot was al behoorlijk groot, zo groot had ik het nog nooit gezien. Het licht was wat gedempt en de gids vertelde wat over de grot wanneer deze ontdekt werd en hoe. Hoe oud de stalagmieten en stalactieten zijn en hoe ze heten. Heel interessant, ben alles vergeten maar het was wel ongelooflijk mooi en bijzonder. Zo mooi. Dan te bedenken dat wanneer ze dat ontdekte, die persoon enkel een klein olielampje bij zich had. Dit lampje kon nooit die hele grot verlichten, dus zagen ze ook niet hoe inmens deze was. Nog steeds zijn niet alle grotten daar ontdekt. De verwachting is dat daar nog veel meer groten zijn die miljoenen jaar oud zijn. Later komen we in een grot met baby stalactieten tegen deze zijn nog geen centimeter groot maar waarschijnlijk wel iets van een paar honderd jaar oud. Kun je na gaan hoe oud de stalactieten/mieten en pilaren van 4 a 5 meter zijn. Later krijgen we ook nog te horen hoe de adventure tour er uit ziet. Die tour duurt een half uur langer en gaat door tunnels van 27cm breed, genaamd de tunnel of love. Je wordt dus zeg maar gesandwiched. De langste adventure tour ooit duurde zo’n 11 uur. Dat kwam omdat er een mevrouw 11 uur lang vast zat in de tunnel of love. Al met al was het een bijzondere ervaring en we hebben prachtige foto’s genomen. Die avond hebben we lekker een boekje gelezen en zijn we vroeg gaan slapen.