Hermanus - Stellenbosch - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Hermanus - Stellenbosch - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Hermanus - Stellenbosch

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

28 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Hermanus

Na een kort nachtje (en een vieze toilet), rijden we richting de nieuwe haven voor onze walvissen boottocht. We krijgen eerst een introductie met uitleg over de boottocht en informatie over de Southern Right Wales. Deze walvissen komen in de winter naar de oceaan bij Zuid Afrika om te paren en te kalven in het ondiepe water. De walvissen kunnen 15 meter lang worden en wegen zo ongeveer 47 ton. Heftig beestje dus. Erg leuk en interessant. De walvissen die we hopelijk zo gaan spotten, komen we wellicht ook in Patagonia tegen. Om 9u lopen we naar de boot. De schipper, die er een beetje uitziet als een cowboy, vertelt ons dat we geen reddingsvest aan hoeven, want als we in zee terecht komen, verzuipen we toch wel. Niet erg geruststellend, maar wel eerlijk en ook wel een beetje grappig. We varen de haven uit en ik ben blij dat ik 1,5 primatour heb ingenomen, want de boottocht is best wel ‘bumpy’ en we moeten behoorlijk wennen om zo op zee te zijn. We zitten benedendeks en we zijn gelukkig maar met een klein groepje, dus alle ruimte en vrijheid om te zitten waar we willen. Na zo’n half uur gevaren te hebben richting Gansbaai, zien we dat de schipper walvissen heeft gespot. We klimmen naar het bovendek waar het een stuk ruiger is. Veel wind en moeilijk om op beiden benen te blijven staan. Wij vliegen alle kanten op, de schipper vertelt ons dat het ‘m in de enkels zit en het vanzelf went. Hij heeft echte zeemansbenen, wij duidelijk niet. We zien uiteindelijk een aantal walvissen verderop, maar deze zijn nogal schuw en blijven onder water. Wat verderop bij een andere boot zien we ook een aantal anderen walvissen, echter is de afspraak om de walvissen te beschermen, dat er maar 1 boot per groep walvissen aanmeert. Heel goed deze afspraak. Wij gaan dus op zoek naar de volgende groep. Gelukkig barst het van de walvissen, dus al snel zien we aan alle kanten walvissen zwemmen. Ze komen helaas niet volledig uit het water, dus we zien alleen gedeeltes van de kolossale beesten. Maar wat zijn ze indrukwekkend groot en mooi. Erg bijzonder om ze zo dichtbij te zien. Ik vind het jammer dat we niet nog dichterbij kunnen komen dan een aantal meters afstand, maar voor de walvissen waarschijnlijk wel beter. Na een half uur varen we weer terug naar de haven. We blijven bovendeks staan, dus we krijgen de wind vol in ons gezicht en de zee is toch nog best wel ruw, dus het is redelijk ‘bumpy’. De boot geeft aardig gas dus we moeten ons goed vasthouden. Gaaf maar wel koud. Bij terugkomst op de haven, rijden we dan ook direct door naar de oude haven en bestellen in een restaurant snel een warme chocolademelk en een stevig ontbijt. Nadat we opgewarmd zijn, pikken we onze spullen op bij onze host in Hermanus en rijden we door naar Stellenbosch. We hebben daar een mooie loft geboekt via Airbnb, een privékamer met een ensuite badkamer. Onze hosts zijn wederom super aardig, een jong stel dit keer met een zoontje van 3 jaar. De loft is nieuw en schoon en ziet er netjes uit. Aangezien we doodmoe zijn, doen we eerst een tukje en rijden daarna naar het centrum van Stellenbosch waar we wat rondlopen en een hapje eten bij een gezellige bistro. We duiken daarna ons bed in.

• 01 September 2016 - 07:54

Nicole :

Walvissen en warme chocolademelk, wat cool!