Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Valparaiso - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Valparaiso

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

20 Oktober 2016 | Chili, Valparaíso

20 oktober

Na een goede nacht worden we wakker met wederom een fantastisch uitzicht. Ik denk dat dit nooit zal wennen. Jemma heeft het ontbijt al voor ons klaar staan. Simpel maar lekker. Na dat we nog even goed hebben na gekeken wat we in Cuba nodig hebben en wat het voordeligste is om te doen, lopen we richting het centrum. Daar hebben we een cambio gevonden waar we euro’s kunnen halen. Beetje jammer dat we geen euro’s vanuit Nederland hebben mee genomen, aan de andere kant wil je ook niet zo lang met zo veel geld rond lopen. We drinken daarna nog een kop koffie in het naast gelegen koffie tentje en nemen daarna de Uber terug naar het appartement. Daar leggen we het geld weg en lopen richting het huis van Pablo Neruda, de Chileense dichter die ook een Nobel prijs heeft gewonnen. We kopen een kaartje en denken meteen door te kunnen lopen naar het huis, maar helaas we moeten even wachten. We krijgen een audio gids in de vorm van een soort telefoon en gaan naar binnen. Het is een mooi en bijzonder huis maar na 15 min hadden we het wel gezien.Later las ik dat meneer Neruda getrouwd was met een Nederlands-indische vrouw. Ze hadden samen een dochter, maar na de scheiding wilde Pablo geen contact meer met zijn dochter. Zei ligt inmiddels begrven in Gouda. We lopen door richting het open museum, en komen langs een paar mooie marktkraampjes. Eenmaal aangekomen, viel het een beetje tegen. De murals die wij de dag ervoor hadden gezien waren mooier. Tot groot genoegen van Jin, zijn er heel veel katten geschilderd op de muren, maar ook op straat. We lopen verder en halen wat boodschappen en gaan dan naar huis. Thuis, genieten we nog even van het uitzicht en gaan dan slapen.

21 Oktober

Om 9:30 worden we opgehaald voor onze wijntour. We worden opgehaald door Patrique, die een tijdje in LA heeft gewoond en in Silicon Valley heeft gewerkt. Hij kwam op een gegeven moment zonder werk te zitten en vertrok met zijn gezin naar Chili. Het is heerlijk weer en we komen aan bij Emiliana een ecologische wijngaard. Het is erg mooi, en we krijgen een leuke tour waarin ze vertellen over de natuurlijke vijanden binnen de wijngaard. Zo hebben ze kippen, een soort lama’s en verschillende beplanting. Daarna mogen we 4 wijnen proeven, Sauvignon Blanc, Chardonay, Cabernet sauvignon en een Carmenere. Deze laatste druif soort groeit alleen nog maar in Chili. Allemaal erg lekker en we besluiten een wit en rood mee te nemen. Het blijkt dat Nederland de grootste afname heeft, met name Gall en gall en AH. Daarna gaan we naar Indormita, een schitterend wijnhuis dat uitkijkt over de vallei. Hier krijgen we 3 heerlijke wijnen om te proeven. Erg lekker, we kletsen nog wat en worden dan weg gebracht naar de markt. Iets later dan verwacht komen we aan op de markt waar onze kookles begint. Er is ook nog een Australisch stel die meedoet. Eerst gaan we de markt op voor de ingrediënten. Super leuk er ligt zo veel groente en fruit, zoveel dingen die wij nog niet kennen. Allemaal vers en goed. Er is ook heel veel vis die op straat word gefileerd. Al met al ziet het er super gaaf uit en is het een fantastische ervaring. We gaan Macha’s maken, een soort oesters die alleen hier Chili te krijgen zijn met wijn, room en Parmezaanse kaas er over. Dan een gevulde soep, een empanada en een dessert met Chirimuya een typische vrucht die je veel op het zuidelijk halfrond ziet. Smaakt een beetje naar peer. En als laats, de bekende Pisco sour. Erg lekker allemaal. Helaas waren de macha’s gesneuveld in de oven, ze waren verbrand. Had Jin toch gelijk, hadden we toch de cevichi moeten maken. Die keus hadden we ook namelijk. Moeilijke beslissing, want ik ben behoorlijk gek geworden op beide moet ik zeggen. Maar goed de rest was goed gelukt en erg lekker. Leuke groep ook. Als we naar huis lopen halen we nog iets lekkers bij een leuk winkeltje en genieten we van onze laatste vanavond in Valparaiso. Al met al een super gave stad waar we enorm van hebben genoten.