Dag 2 Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Dag 2 Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Dag 2 Santiago de Cuba

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

20 November 2016 | Cuba, Santiago de Cuba

Na een goede nacht en een lekker ontbijt lopen we naar het centrum. Bij het plein waar ook de wifi is gaan we even zitten om een bericht te sturen naar onze volgende airbnb host. Nadat er een propper van alles aan ons probeert te verkopen en wij meerdere keren vriendelijk hebben bedankt, zijn we voor het eerst uit gescholden. Helaas blijkt het vandaag niet bij die ene keer te blijven. De mensen zijn beduidend meer opdringerig dan wij tot nu toe hebben mee gemaakt. Jin zit op de wifi en er komt een mannetje die niets zegt veel te dichtbij en ondanks alle dingen die ik zeg, gaat hij niet weg. Ik moet er dus tussen staan. Na deze akkefietjes beginnen wij onze wandeling die we in de lonely planet hebben gevonden. De start van deze wandeling begint bij een gebouw dat Fidel als eerst heeft geprobeerd over te nemen om de revolutie te beginnen. Dit was helaas mislukt, de kogel gaten zitten nog in de muur en binnen is een museum. Best interessant deze geschiedenis, ik had er wat over gelezen maar het blijft toch boeien. Het is alleen zo jammer dat er zo veel dood en verderf mee is gepaard gegaan. Daarna lopen we verder naar het volgende plein dan nog naar het bacardi museum, het had (helaas) niets met de rum te maken. Na deze wandeling die eindigde bij de zee, liepen we naar de bacardi fabriek, helaas was die dicht. Dit is een beetje uit het centrum en worden hier ook weer flink lastig gevallen door kinderen. Dit is ook het moment dat we voor de 2e keer worden uitgescholden. Door een dik kind van rond 6 jaar, gestimuleerd door haar moeder. We besluiten een fiets taxi te nemen voor de rest van de bezienswaardigheden. De beste man neemt ons mee naar de begraafplaats daar waar we 6 Cuc entree moeten betalen. (Cuc staat gelijk aan de dollar) dit wordt door mensen die daar zitten gevraagd, je weet niet of je echt entree moet betalen of dat we weer opgelicht worden. We doen het niet, wel jammer want het ziet er erg mooi uit. Erg dat je moet betalen om op een begraafplaats te komen. Maar goed we gaan verder naar het plein van de revolutie. Schitterend groot standbeeld. We vragen onze fiets taxichauffeur of hij ons terug wilt brengen naar het plein in het centrum, hij maakt duidelijk dat dat wel lang gaat duren van er zitten steile stukken tussen, dat maat voor ons niet uit. Helaas is het niet zo’n goede fietstaxi die doortrapt en ook geen versnelling heeft, dus wij besluiten uit te stappen en naast de fietstaxi te lopen tot dat we weer op een vlak stuk komen. Wat later komt er weer een stijl stuk en we beginnen het zielig te vinden dus vinden het goed zo en we stappen uit. Het was 5 Cuc en meneer zegt, dat hij 5 Cuc pp bedoelde, daar gaan we natuurlijk niet in mee, maar ik word wel behoorlijk moedeloos van die sneaky acties. Ik moet 10Cuc breken en loop een soort slagerij in, blijkbaar mochten alleen Cubanen hier komen want dit was de 3e keer vandaag dat we uit gescholden werden, en hoe, ze kwam helemaal achter mij aan gelopen en schreeuwde zelfs. We hebben honger gekregen dus lopen een stukje verder maar komen helaas niets knaps tegen. Dus nemen we een kopje thee met taart in een leuk tentje. Daarna lopen we terug naar ons appartement om er achter te komen dat er nog steeds warm water uit de douche komt. De mensen die daar werken bieden ons aan om beneden te gaan douchen, in hun douche. Wij leggen uit dat we juist een privé kamer met privé badkamer hebben geboekt. Ik vraag of ik met de eigenaar kan spreken (canadees), maar ik krijg te horen dat hij er vanavond om 8 uur zal zijn. We besluiten de eigenaar sowieso een berichtje te sturen via airbnb om dit te bepreken en of hij ons kan bellen. Die avond zien en horen we niets van hem. We gaan slapen.