Dag 2 en 3 Vinales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 Vinales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3 Vinales

Door: Jorrit & Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

10 November 2016 | Cuba, Viñales

10 november

Na een heerlijk ontbijt bij onze host, lopen we richting de quadbikes. We moeten nog 10 min wachten zei de gids. Dat werd een Cubaans 10 minuutje, dus 20 min later vertrokken we. Er gingen ook nog 2 Duitse jongens mee. Timo en Torsten, als de laatst genoemde zich voorstellen moest hij wel 5 keer zijn naam zeggen. Eindelijk iemand die mij begrijpt. De quads zijn semi automatisch dus we moeten zelf met de voet schakelen. Dat was voor iedereen, behalve Jin voor het eerst. Op Torsten na, was iedereen het redelijk snel gewend. Onze eerste stop was een prachtig uitzicht over de vallei, wauw zo groen! En dan met die steile bergen in de vallei en het rode zand, super gaaf! Hierna vervolgen we onze weg naar de prehistorische muurschilderingen. We rijden dwars door de vallei echt kicken, als we aan komen staat er een prachtige oude Amerikaanse auto met een schitterend bruin paard erachter. Jin loopt meteen naar het paard toe en ik naar de auto. En oh ja, op de rotswand daar achter een gigantische muurschildering van een dinosauriër een paar slakken en nog een paar van zulke beesten. Geschilderd in felle kleuren, zag het er een beetje kitsch uit,nou ja misschien is het ook wel typisch Cubaans. We rijden weer terug naar Vinales en aan de andere kant van het dorp gaan we naar een tabaksplantage. Hier krijgen we een korte uitleg van het proces en mogen dan een sigaar proeven. Elke plantage moet 90% van zijn oogst afstaan aan de staat en 10 % mogen ze zelf houden. Bij deze plantage doen ze alles ecologisch, er komen geen plasticide aan te pas en ook bij maken van de sigaren geen chemicaliën. Als onze sigaren boer (volgens Jin een bijzonder knappe vent) een sigaar draait, legt hij het ook uit. Zij gebruiken bijvoorbeeld honing voor het vastlijmen van de buitenste tabakslaag. De honing hier is waanzinnig lekker btw, wauw! Niet te vergelijken met Nederland, met dank aan Monsanto…. Als we een sigaar krijgen om te proberen, dopen ze hier ook de achterkant een beetje in de honing! Nog nooit van gehoord of gedaan, maar super lekker! Je kan het ook even in de rum tippen. Erg lekker, en we besluiten hier 5 sigaren te kopen. Met de sigaar nog in de mond springen we weer op de quad richting de andere specialiteiten van Cuba. De rum en de koffie! Eenmaal aangekomen op de plantage, is het er erg druk met toeristen, vrijwel allemaal te paard. De gene die ons uitleg over alles geeft is nog al een praatjesmaker, maar wel grappig. Als hij hoort dat wij uit Nederland komen, verteld hij dat hij net zijn Nederlandse vriendin de dag ervoor op het vliegtuig heeft gezet. Later komen we erachter dat hij een Duitse vriendin heeft… en een Franse, Zwitserse, Amerikaans etc. Hij lijkt met elk wel te willen trouwen, waarop onze Duitse vriend zeer gevat hem erop wijst dat hij maar 10 vingers heeft voor een ring. Bepaald niet onder de indruk, kijkt de Cubaan naar zijn voeten, waar ook 10 tenen aan zitten. Maar goed, we krijgen eerst een uitleg over de koffie, hij duwt een doek onder onze neus en verteld hoe heerlijk dit wel naar koffie ruikt, iedereen zegt oh ja, maar niemand ruikt wat. Na het koffie verhaal gaan we zitten en verteld hij over de rum die ze hier maken. Ze hebben er 1 van 30% en van 40% In beide flessen drijft er onderin een kleine guave. De rum is eigenlijk per ongeluk ontdekt omdat de ontdekker per ongeluk zo’n guave er in heeft laten vallen. Een paar maanden later kwam hij er pas achter en nam hij een slok. Erg lekker, zo heb ik rum nooit geproefd en we kopen een flesje. We vertrekken naar onze laatste stop en dat is bij de vallei der stilte. Nou zo stil was het er niet, maar goed het was wel een mooi uitzicht. We drinken er nog een drankje en gaan dan weer terug naar Vinales. Als we terug komen pakken we de auto richting de sigaren plantage van Robaina. Dit is de oudste sigaren plantage van Havana, we krijgen een korte rondleiding en een oude man rolt een sigaar voor Jorrit. Buiten de plantage staat een huisje waar we sigaren kunnen kopen. We mogen er allebei een proeven. Ik vind het smerig, maar ik laat een gratis sigaar natuurlijk niet aan ons voorbij gaan. Ik neem dus 2 trekjes, maak m uit en geef m aan Jorrit. Nadat we 15 sigaren hebben gekocht rijden we terug naar Vinales. De zon begint al onder te gaan en wanneer we besluiten een mooi plekje te zoeken voor de zonsondergang, komen we een schitterend restaurant tegen met een terras met uitzicht op de vallei. Dit restaurant staat ook getipt met een ster. Het eten is goed, het uitzicht prachtig. We zien de zon ondergaan, dit gaat vrij snel dus al snel zitten we in het donker. Er loopt een lief schattig katje rond die mijn halve kip krijgt. Een mooie afsluiter van een leuke, enerverende dag.

11 november

Na wederom een groot ontbijt rijden we richting hotel Los Jasmines, ook daar heb je ook weer een mooi uitzicht op de vallei. Het is erg toeristisch, hele bussen komen voorgereden. We gaan op het terras bij het zwembad zitten waar het relatief rustig is. Jorrit rookt een Robaina sigaar en ik neem een echte Cubaanse massage. We rijden wat rond en komen uit bij de Grant Caverna de Santo Tomas, een soort groot met daarachter een restaurant met prachtig uitzicht op de vallei, zo wordt ons verteld. We moeten 2 CUC entree betalen en we verwachten dan ook een mooie grot, niet zo spectaculair als in Zuid Afrika, maar toch bijzonder. Nou dat is het absoluut niet. Het is een grot die dwars door de berg heen loopt, maar daar is ook alles mee gezegd. Om het een beetje op te leuken hebben ze wat beelden neergezet. Na 2 minuten wandelen zijn we al aan de andere kant, daar staat een soort bosaap wat kunstjes te vertonen waar we niet op zitten te wachten, maar wel voor moeten betalen. Ach..hun bron van inkomsten. We zijn niet echt onder de indruk want het restaurant zit vol met bus toeristen dus we gaan snel weer weg. We lunchen in het dorp, verder doen we niets bijzonders, we struinen ’s avonds nog wat over de markt en kopen een mooie humidor voor Jorrit en eten een pizza bij een gezellige Italiaan.