Puerto Fuy - Pucon - Reisverslag uit Neltume, Chili van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Puerto Fuy - Pucon - Reisverslag uit Neltume, Chili van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Puerto Fuy - Pucon

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

24 September 2016 | Chili, Neltume

Na een lekkere nacht en een goed ontbijt rijden we naar Pucon. Een mooie rit langs groene weilanden met veel koeien. Onderweg kunnen we vulkaan Villarica al bewonderen..indrukwekkend!Deze vulkaan is nog vrij actief en we zien de rookpluimen uit de krater komen. Aangekomen in Pucon slenteren we door het leuke, wel toeristische stadje. Er zijn volop excursiebureaus die proberen van alles aan je te slijten. We twijfelen over een excursie naar een Mapuche gemeenschap of een beklimming van de vulkaan Villarica. Pas aan het einde van de dag hakken we de knoop door en gaan voor de beklimming. We hebben een professionele agency uitgezocht en ze waarschuwen ons wel dat de weersvoorspelling aangeeft dat het bewolkt gaat zijn met windsnelheden van 50km per uur aan de top van de vulkaan wat ook de max is. De volgende ochtend staat de excursie gepland en als eerste gaat de eigenaar dan met de gids bepalen of we kunnen gaan klimmen of niet. Spannend! Ik ben best wel een beetje zenuwachtig aangezien het 6uur klimmen is in de sneeuw en ik nog niet 100% fit ben, maar goed, wanneer krijg je nog eens de kans om een actieve vulkaan te beklimmen in de sneeuw. We passen alvast onze klimuitrusting, een jas, broek, schoenen, helm en gaiters voor over je onderbenen. Ook krijgen we een ijspick en een plastic slider mee en natuurlijk crampons. Een soort spijkers die je onder je schoenen bevestigd om over ijs te lopen of te klimmen. Ik heb zelfs nog niet geskied dus best heftig. We nemen veel koolhydraten in de vorm van pasta, hopend dat dit ons veel energie geeft en we slaan weer volop mueslirepen en sportdrank in. We duiken op tijd ons bed in maar midden in de nacht schrikken we wakker van een keiharde zoem. Ik denk direct dat er een aardbeving is of dat de vulkaan is uitgebarsten maar Jorrit is wat nuchterder dus springt uit bed en gaat kijken. Waarschijnlijk was het iets mechanisch, na 5min zoeken door de nachtreceptioniste is het geluid weg. Helaas kunnen we dan niet echt meer slapen.

• 27 September 2016 - 21:26

Marie-Louise:

Een actieve vulkaan..... in de sneeuw..... 6 uur lang..... pfffffff.... does normaal!