Dag 4 Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Dag 4 Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Dag 4 Buenos Aires

Door: Jinny & Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

12 September 2016 | Argentinië, Buenos Aires

We checken vroeg uit bij ons fijne appartement in Palermo. Helaas is onze host een niet zo aardig persoon, en kregen we maar 1 handdoek per persoon voor 4 dagen. Getver. Ook kregen we maar 1,5 wc rol voor 4 dagen. Aangezien we volledig verstopt zitten omdat we al dagen geen vezels op hebben en ons systeem door de wisselende tijdzones volledig van slag is, hebben we niet zoveel nodig. Maar toch, we betalen er goed voor en zoals Yumi zegt ‘ons bin zunig’. We proberen een Uber te bestellen, maar dit gaat niet zo makkelijk als in Zuid Afrika, uiteindelijk moet ik een taxi aanhouden. Dit gaat vrij soepeltjes, ik gooi me er gewoon voor. Qua prijs valt het gelukkig ook mee. Het is met de verkeersdrukte toch nog wel een redelijk lange rit. Bepakt en bezakt komen we aan bij onze volgende Airbnb hosts. Een super leuk homo stel, met een geweldig appartement, net gerenoveerd. Hoge muren, veel hout, hoge ramen en plafonds, Franse stijl, minimalistisch maar toch ook weer niet. Het is gewoon super tof. Onze loft is nog bezet, maar we mogen onze spullen in hun gave appartement zetten. We krijgen een kop thee aangeboden van Andreas, een Duitser, en hij geeft ons allerlei leuke tips. Het regent inmiddels pijpenstelen en het onweert, dus met onze Gore Tex jassen aan, lopen we richting Teatro Colon. We drinken een kop koffie in een lokaal restaurantje en lopen in de stromende regen naar het theater. Er ligt veel, heel veel hondenpoep op straat. Echt ranzig. Je moet echt continue naar de stoep kijken om er niet in te stappen. Wat een verschil met Zuid Afrika, waar de hygiëne overal velen malen beter is. Dit zie je op straat terug, maar ook bijvoorbeeld de openbare toiletten zijn hier echt ranzig. We komen aan bij het theater en daar boeken we een Engelse tour om 15u. We moeten nog 1,5u wachten en we gaan daarom eerst ergens lunchen. Ons bin zunig, bestellen een soort van goedkope daghap met onherkenbaar vlees en instant puree, zodat we ’s avonds brood kunnen eten. Mijn buik protesteert meteen en ik eet de aankomende dagen geen vlees meer heb ik besloten. Iedere 15 minuten wordt er een (Argentijnse) rondleiding gegeven voor een groep van max. 34 personen. Je betaalt er flink voor, 250 pesos, ongeveer 15 euro per persoon. Maar het is absoluut de moeite waard. Vooraf aan de rondleiding boeken we alvast 2 tickets voor een ballet show voor de volgende avond. We hadden gehoopt opera te zien, maar dan moeten we wachten tot zaterdag en die tijd hebben we helaas niet. Ballet zal ook vast prachtig zijn met muziek van Tchaikovsky. Teatro Colon is een van de mooiste operahuizen van het zuidelijk halfrond met misschien wel de beste akoestiek. Pavarotti trad er een keer op en zei dat hij er nooit meer wilde zingen. Dit zij hij omdat elke klein foutje hoorbaar was in de zaal. Het theater heeft 7 verdiepingen en prijzen voor een kaartje variëren van 70 pesos tot 4000 pesos. Het is met de mooiste materialen gemaakt. Marmer uit het noorden van Italië en Portugal. De meest schitterende trompe-lóeil en muurschilderingen. Kroonluchters met honderden lichtjes er in en ook honderden kilo’s wegen. Glas en lood zo mooi en zo fijn heb ik het nog nooit gezien. Ik heb veel gezien maar dit is wel echt ongelooflijk. Ze zijn de laatste keer 7 jaar bezig geweest om te renoveren. Sommigen dingen moesten op nieuw gedaan worden, omdat de architecten van vroeger geen documentatie hadden achter gelaten over waarom ze zo dingen op een bepaalde manier deden. Zo zat er in de vloer voor het podium allemaal gaten. Velen dachten dat dit voor ventilatie was, echter bleek het een grote klankkast te zijn zoals bij een gitaar. De vulling van de stoelen was van paardenhaar, in de nieuwe stoelen kwam schuimrubber. Dit ging ten koste van de akoestiek, dus hebben ze er weer paardenhaar in verwerkt. Al met al is het pure schoonheid. Eigenlijk zou mijn verslag nu ook moeten stoppen, maar goed. 1 laatste ding hier over. Het is toegankelijk voor elke portefeuille. Voor zo’n 4 Euro kan je al een voorstelling bijwonen. Dan moet je wel de hele voorstelling staan, maar sommigen nemen hun eigen klapstoeltjes mee. Al met al een rondleiding die meer dan de moeite waard was. Het regende nog steeds pijpenstelen dus we zijn naar de supermarkt gelopen, boodschappen gedaan, onze wifi met behulp van onze hosts aan de praat proberen te krijgen en daarna weer wat uitzoekwerk gedaan voor onze reis patagonie/chili.

• 18 September 2016 - 08:47

Bren:

WoW! Wat een verhaal weer! Zo ontzettend gaaf!!