Dag 4 en 5 Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Dag 4 en 5 Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Dag 4 en 5 Kaapstad

Door: Jorrit & Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

06 September 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

6 september

We hebben een goede nacht gehad in ons ‘rokerige’ appartement. Onze host rookt nogal veel, dus dat is nogal smerig, maar goed. Het appartement is super gaaf. We doen rustig aan aangezien we best wel heel erg moe zijn en draaien een wasje en nemen een warme douche. We drinken een koffietje in een leuke nabij gelegen coffeeshop en lopen richting het Jewish Museum. Onder weg komen we een vespa winkel tegen en willen er graag 2 huren, deze man had ze niet maar een verhuurder vlakbij het museum wel. De wandeling naar het museum was heerlijk door een prachtig park heen. Toen arriveerden moesten we eerst door een soort douane heen, dat was bij robbeneiland ook al zo. Tassen door de scan en messen en pepperspray inleveren. De bovenste verdieping bestond uit een korte geschiedenis van het joodse volk, joden in zuid afrika, en de band die Nelson Mandela met de joden had. Op de beneden verdieping hadden ze een shtetle na gebouwd, een joods dorp van vroeger. In het andere gebouw werd de Holocaust beschreven. Het blijft toch altijd aangrijpend die verhalen. We gaan wat lunchen in de buurt en vragen meteen naar de scooter verhuur, helaas wist de mevrouw die ons hielp niets. Maar ze raadde ons aan om bij de shoppingmall te gaan vragen, die konden ons misschien wel helpen. We moesten een hele drukke weg oversteken om bij de mall te komen, toen we er eindelijk over waren en achter ons keken…. Yep de scooter verhuur. We besluiten 2 Vespa’s te huren voor de volgende dag. De eigenaar verkoopt ook motoren, met name knapt hij caferacers en scramblers op. Er staan echt een paar hele gave in de showroom en Jin wil ze meteen kopen. ’s Avonds duiken we een jazzclub in, The Crypt. Het is een jazzclub in een kerk, met een Nederlandse eigenaar. Super mooi en een lekker sfeerte. We eten daar ook. De muziek was een beetje rustig in het begin, tot dat er een vent van 80 het podium op kwam, wauw wat een muziek echt fantastisch. Top avond gehad.

7 september

’s Ochtends mogen we onze Vespa’s om 8.30u ophalen. Helaas is mijn vespa nog niet gereed, want de monteur komt er bij het starten achter dat de accu dood is. Er moet dus nog even een nieuw accuutje in. Ik mag ook een andere Vespa huren, maar besluit toch te wachten aangezien dit een super toffe is en met een wat zwaardere motor waar ik op mag rijden aangezien ik mijn motorrijbewijs heb. We lopen dan ook maar het nabijgelegen winkelcentrum in en drinken een koffietje en vers geperst groentensapje, heerlijk vitamines. We eten alleen vers fruit en warme groentes aangezien de sla ed wordt gewassen met kraanwater en dat kunnen mijn darmen helaas niet aan. We hebben dus wel een redelijk vitaminetekort aangezien de afrikanen niet veel groenten serveren bij de gerechten. De accu zit er in en na een proef rondje in de wijk gaan we richting Houtbay en Chapmans peak.

(Jorrit);
mijn scooter heeft wat moeite met het steile gedeelte maar uiteindelijk komen we aan in het prachtige rauwe vissers dorp, Houtbay. Het is redelijk bewolkt met af en toe de zon, dit samen met de boten en de haven levert een prachtig uitzicht op. We lopen wat over de pier en na een kop thee gaan we verder richting Chapmans peak. Het blijkt een tolweg te zijn waar we niet kunnen pinnen, mijn cash is op dus we moeten weer even terug. Uiteindelijk zijn we er doorheen en het was de tol meer dan waard. Echt een super gave weg in de berg gemaakt met fantastische uitzicht op Houtbay en de oceaan. Echt heel erg gaaf. Jin verliest helaas haar oordopje maar gelukkig vinden we die nog. Helaas komen we er achter dat we voor de vlucht van Johannesburg naar Sao Paulo niet kunnen inchecken en we hebben dan al zo’n korte overstap. Dat betekend dat we onze koffers moeten afhalen door de douane, koffers inchecken door de douane en op tijd bij de gate zijn voor onze internationale vlucht. Budget air heeft ons daar nooit over geïnformeerd en het komt blijkbaar omdat bepaalde airlines niet met elkaar samenwerken. We proberen het thuisfront te bereiken om ons te helpen maar dat lukt niet. Omdat we hier zo lang mee bezig waren is ons plan om met zonsondergang lionshead te beklimmen in duigen gevallen. Erg jammer. Maar goed we nemen dan nog maar een thaise massage, eten nog wat bij Simply asia, en thuis drinken we de champagne op tijdens onze tassen inpakken. Dit was onze laatste dag en nacht in zuid afrika. Slotsom, een absolute aanrader. Zo’n veelzijdig land qua natuur steden culturen. Heel veel lieve en mooie mensen ontmoet, echt ongelooflijk bijzonder allemaal. We zijn enorm dankbaar dat we dit hebben mogen meemaken.

• 12 September 2016 - 19:21

Nicole:

Het zit er alweer op in ZA, wat een geweldig land!! Ondertussen zitten jullie alweer in BA, be safe!