Dag 3 Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Dag 3 Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Dag 3 Stellenbosch

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

30 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Voldaan worden we wakker, met een kilootje spekrandjes erbij, dat dan weer wel. We eten een voedzaam, klaargemaakt ontbijtje door Jorrit en rijden naar de wine estate Vergelegen in Stellenbosch. Het oudste wijnhuis van Stellenbosch. Willem Adriaan van der Stel, eigenaar van de estate, bouwde rond 1700 een landhuis van en plantte tevens en wijngaard en een boomgaard. Bij het huis werd o.a. een groot slavenonderkomen gebouwd. Het landgoed is gigantisch en prachtig uitgestrekt. Van het landhuis zelf is een museum gemaakt, op het landgoed kun je prachtig wandelen. Het slavenonderkomen is (gelukkig) tot de grond toe afgebroken en is hier is niets meer van over. In het museum wordt verteld dat Van der Stel flink wat slaven heeft gekocht. Ook staat hier de oudste eik van Zuid Afrika, zelfs Nelson Mandela heeft deze estate bezocht en een selfie gemaakt bij de boom. Van Vergelegen rijden we richting Jordan, wederom een tip van Pien. Ook hier doen we een cellar tour. Onze gids is in training denken we, want er loopt een wat oudere dame mee, die enkel observeert. De cellar lijkt op die van Delair Graff, maar is wat groter en een ietwat andere methode. De gids praat heel veel, maar vertelt eigenlijk heel weinig, ik kan er dan ook weinig zinnigs over vertellen, aangezien het mijn ene oor in is gegaan en het andere weer uit. We hadden dan ook een beetje spijt van de tour, aangezien we hier wel voor moeten betalen en het eigenlijk nauwelijks verschilt van de tour die we al hebben gehad. Toch blijft het indrukwekkend, zo'n cellar en wat een proces is dat wijnmaken toch. dat bedenk je niet als je een flesje wijn openmaakt. We gaan wijn proeven, 3 witte en 3 rode. Onze gids is niet meer zo praatgraag en laat ons in de steek, een collega neemt het over, maar werkt net 2 dagen op de estate en kan niet heel veel over de wijn vertellen. Maar het zijn prima wijnen en een beetje tipsy gaan we naar het restaurant. Wederom een prachtig uitzicht vanaf het terras op de wijngaarden van Jordan en het meer wat net voor het restaurant ligt.
We nemen een 3 gangen lunch menu; Jorrit neemt een auberginetaartje als voorgerecht, ik duck confit de canard, als hoofdgerecht neemt Jorrit springbok en ik zeebaars en als dessert heb ik chocolade flensjes met mousse en Jorrit passievruchten taart. Lekker hoor, maar de lunch van Delair Graf was toch wel van een hoger niveau, ook wat de service betreft. Maar we mogen niet klagen, want we zitten heerlijk, het uitzicht is prachtig, het weer is super en het eten is goed. Na de lunch rijden we naar Jonkershoek, nature reserve, aangezien we graag wat calorietjes eraf willen wandelen. Helaas sluit het park om 18u, wat betekent dat we dan nog maar een uurtje hebben en we wel entreegeld moeten betalen, we besluiten dus om te draaien en rijden naar het centrum van Stellenbosch. Daar vinden we een gezellig winkelcentrum met een bioscoop. We redden nog een duif die het centrum is binnengevlogen maar op de 3e etage nergens meer naar buiten kan en telkens weer tegen het raam aanvliegt. Nou ja, wij vragen security de duif buiten te zetten, maar goed. We kijken een super flauwe, maar wel grappige film, ‘Zack and Mike need wedding dates’. Na de film rijden we terug naar onze loft, eten een boterham en gaan lekker slapen.

• 31 Augustus 2016 - 22:55

Mama Wil:

Zo te horen lijden jullie geen honger en blijft het genieten van omgeving en inneming,
    Xx m