Klein brakrivier - Mosselbay - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Klein brakrivier - Mosselbay - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Klein brakrivier - Mosselbay

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

25 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

25 augustus
Nog 1 laatste ontbijt met Jeannette, het is altijd fijn om haar verhalen te horen en we blijven altijd wat langer zitten dan we van te voren plannen. We hadden hun leeftijd een beetje rond de 60 geschat. Nou Hans blijkt 70 te zijn, en Jeannette moet hem letterlijk van zijn werk mee sleuren naar huis, anders blijft hij werken. Hans zit in een bedrijf dat net is opgestart en die onderdelen van het grondverzet machines verkopen. Zoals Caterpillar en massey ferguson etc. Soms komen er grote zware pakketten binnen en die pakt hij dan helemaal alleen uit. Jeannette helpt hem tegenwoordig. Bij zijn vorige werk heeft ze zijn baas gesmeekt om hem te ontslaan!... Nou ik dacht wij Nederlanders een hoge werk ethiek hadden. Het waren schatten van mensen, en toen wij vertelden dat wij nog een overnachting hadden in Mosselbay (15 KM verderop), zei ze dat ze het fijn zou vinden als we nog een nachtje blijven. Gratis. Wij wilden dat ook wel, want het was er erg gezellig. Helaas ging dat niet meer met de annuleringsvoorwaarden van de andere locatie. Toen bood ze aan om ’s avonds te blijven eten, en dat hebben we gedaan. Maar eerst gingen wij op stap met de power van. Een trein die vanuit George over een paar verschillende passen gaat. Een rit van 25KM, en 2,5 uur lang. Helaas was het mistig die dag, dus hebben wij niet veel kunnen zien. Onderweg kwamen wij nog een paar bavianen tegen. Je ziet ze overal, maar we hoorden nu pas voor het eerst hoe agressief en sterk ze wel niet kunnen zijn. 1 aap heeft een paar jaar geleden zelf een hond dood gebeten, blijkbaar hebben ze ook nog al grote tanden. Ik vond ze altijd wel geinig. Een soort wolf in apenkleren…. Dus, het was mistig. Op de terug weg gingen we lunchen op een mooi plekje, en er stapten een stel met 2 kinderen op ons af en beginnen Nederlands te spreken. Blijkt een Zuid Afrikaans stel te zijn die een aantal jaar in Scheveningen hebben gewoond. Hij werkte bij KPN en zij bij de apotheek waar Jin altijd heen ging voor medicatie. Wat is de wereld toch klein. Na wat geklets vertelde ze dat ze elk weekend er op uit trokken in Nederland, waarop ik zei “dan zijn jullie vast ook in Medemblik geweest. En dat waren ze, met de stoomtrein. Na deze tocht zijn we naar Jeannette en Hans gegaan, en hebben we een klein tukje gedaan voordat iedereen thuis kwam. Het andere stel (de jehova’s) aten ook mee, en ze had haar zus uit genodigd. Het beloofde een gezellige avond te worden. Jeannette had net die middag een katje weg gebracht om in te laten slapen, en vertelde op voorhand dat ze wel een paar nieuwe katje mee zou nemen. Jin verheugde zich daar al op, maar helaas, het asiel was blijkbaar gesloten. Toen ze thuis kwam dook ze meteen in de keuken en joeg iedereen weg die ook maar enige hulp aan bood. Dus wij zaten lekker op de bank bij Hans te kletsen over van alles en nog wat. Rond 19:30 was het eten klaar en gingen wij aan tafel. Ryan nam het gebed op zich en dankte de heer voor het eten en dat we allemaal maar gezond mogen blijven. Toch wel mooi eigenlijk. Daarna schepte we op. Er waren gebakken aardappelen gewoon en zoet. Doperwten met groente en over heerlijke malse kippenpoten. We zaten heerlijk te eten, en we raakte aan de praat met het andere stel. Ze vertelden over de situatie in Zuid Afrika wbt gebaren taal, dat er binnen het gebaren taal ook veel verschil in zit net zoals een dialect. En ze vertelden grappige anekdotes over de dingen die ze hadden mee gemaakt. Ze waren in Franschhoek getrouwd en zagen wat foto’s die echt prachtig waren. Leuk stel. Na het heerlijke eten namen we afscheid en hadden we nog iets lekkers gegeven aan onze hosts. We zullen ze missen. Toen we in mosselbay aankwamen was onze host een beetje aangeschoten. Hij liet ons de kamer zien, wat er prima uit zag. Hebben nog een filmpje gekeken en zijn gaan slapen.

26 augustus
We besluiten de route 62 te nemen om naar Swellendam te gaan. Het is iets om, maar zeker de moeite waard. Het is mooi weer en we rijden richting Oudshoorn, waar het mooie stuk van de route 62 begint. Prachtig uit gestrekt landschap en kilometers geen andere weg gebruikers, heerlijk. Bij het eerste dorpje namen we een kleine break, even naar het toilet en toen we langs een mooi kerkje liepen mochten we naar binnen. Van binnen zag het er niet heel bijzonder uit. Maar het leek op zo’n typische baptisten kerk waar lekker veel gezongen word. De banken waren half rond opgesteld en er was ook nog een balkon. Aan het balkon hingen dan de ventilatoren. Want ja van zingen en swingen krijg je het warm. We stapten weer in de auto om vervolgens na ongeveer 1,5 uur onze volgende stop te nemen. Ronny’s sex shop. Tja, stond in de lonely planet, dus dan doe je dat maar he. Ronny ziet er uit als een oude grijze cowboy met een paarde staart. Hij heeft de tent al jaren, en hete eigenlijk ronny’s shop. Een paar vrienden van hem hadden op een avond er sex achter gezet. Vandaar de naam. We hebben er wat gegeten en gedronken en gingen op weg naar Swellendam. Het laatste stukje was weer schitterend. We reden door een prachtige kloof met heel veel groen en af en toe een massief stenen pinakel, heel bijzonder. Toen we uit de kloof reden was alles enorm groen, alsof het net geregend had. Ze waren het gras langs de kanten aan het maaien en het rook heerlijk. Toen we aankwamen in Swellendam zijn we eerst de Nederlands protestantse kerk gaan bezoeken. Schitterend van de buitenkant, van binnen het zelfde als de andere kerk. Nederlandse bouwstijl en hagelwitte muren, echt heel mooi. Aan de overkant zat een leuk koffie tentje waar we nog even wat hadden gedronken. Daarna naar ons slaap adres. Het zag er allemaal netjes uit, behalve dan dat er allemaal dode mieren in het toilet zaten. “s avonds heeft Jin lekker gekookt en hebben we nog een potje rummikub gedaan.

• 27 Augustus 2016 - 22:38

Mama Wil:

Behalve de mooie dingen die je ziet is het ook leuk als je leuke, aardige en interessante mensen ontmoet. Die Jeanette en Hans waren echte Zuid Afrikanenbegrijp ik? Of kwamen ze oorspronkelijk uit Nederland en daar naartoe verhuisd?goed dat jullie de ertslagen zo goed bij houden. Voor jezelf natuurlijk ook belangrijk

• 27 Augustus 2016 - 23:38

Yumi :

Als een speer jullie verslagen weer gelezen :-).
    Wat bizar Jin dat je het koud hebt (gehad), terwijl we hier in NL ongeveer de hele dag kunnen vullen met 'klagen' dat het zo warm is ;-). Het is tropisch deze week. Heerlijk eindelijk een zomers gevoel, nu wil ik helemaal met vakantie.... maar ik ben een weekje in het altijd mooie en pittoreske Breda. Te gek!

Dikke kussen