Glen Reenen/Clarens/Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Glen Reenen/Clarens/Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Glen Reenen/Clarens/Johannesburg

Door: Jorrit

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

13 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

13 en 14 augustus

We gaan vroeg op pad want het is een rit van bijna 4 uur. Als we bijna bij onze bestemming zijn gaan we nog even naar onze favoriete bakery voor een koffie to go en iets lekkers in Clarens. Daarna zijn we gestopt bij een hotel vlakbij zodat we nog even gebruik kunnen maken van de wifi. Voor dat we het wisten was het al aan het eind van de middag toen we incheckte. 3 weken kamperen als je het niet gewend bent is best heftig. We waren moe en chagrijnig en besloten dan ook maar niet te gaan braaien/koken, dus gingen weer terug naar Clarens. Toen we daar aan kwamen waren er heel veel leuke restaurants, waaronder een Portugees die ook een optreden (vado) had tijdens het dinner, helaas was dit al vol geboekt. Wij gingen bij Vito’s naar binnen waar Jin een pizza bestelde en ik kippenborst, ondertussen zagen we Krommewidjojo (of zo) 3e worden bij het zwemmen. Toen we terug naar de auto liepen rende de hostess van het Portugese restaurant achter ons aan, om te zeggen dat ze toch nog een tafeltje vrij had. Helaas konden wij haar commerciële instelling niet belonen. We zaten vol. We reden terug en kwamen langs een hotel met op de parkeerplaats allemaal rode auto’s, een stuk of 30, 40. Rode Ferrari 's ja. Niet normaal, later hoorde we dat ze elk jaar komen en de volgende ochtend hoorde wij ze langs onze camping weg ronken over de weg. Het is nog al een contrast, met de armoede die wij ook hebben gezien en het voelt dan ook raar. We hebben ze dan ook vriendelijk uit gezwaaid. Wij zelf gingen na deze laatste nacht in het beest, op weg naar Jo’burg. Daar kwamen we aan bij Jill en Rob. Ik denk de meest lieve mensen die wij tot nu toe hebben mee gemaakt in Zuid Afrika. Na een hart verwarmend welkom, en rondleiding in het super mooie en gezellige appartementje gingen wij eerst het beest naar de was straat brengen. Daar betaalden wij 68 ZAR dat is zo’n 4 Euro voor. Daar stond dan een mannetje of 7 aan mee te werken, en hij was dan ook weer spik en span aan het eind. Daarna gingen wij de camper opruimen, eten koken en tassen pakken. Jill bood nog aan om een wasje te draaien, waar wij niets voor hoefden te betalen, bleek achteraf. Ik raakte nog in gesprek met Jill over de verdeeldheid nog steeds in dit land. En ze was het er mee eens, maar er waren net verkiezingen geweest en de toekomst zag er volgens haar wel weer beter uit. Probleem is dat het ANC de partij van Nelson Mandela van oudsher, niet meer is wat het geweest is. Toch stemmen veel gekleurde nog op die partij of ze stemmen niet meer om dat ze teleurgesteld waren. Nadat wij alles hadden opgeruimd hadden we nog best veel dingen over, zoals een heater wat hout en etenswaren. We hebben Jill en Rob gevraagd om dit te geven aan de mensen die het echt nodig hebben, dit wilde ze met liefde doen. Daarna hebben we een lekkere warme douche genomen, filmpje gekeken en heerlijk geslapen. Dit comfort was wel lekker na deze 3 fantastische weken.