Semonkong Lodge - Lesotho/Basotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Semonkong Lodge - Lesotho/Basotho - Reisverslag uit Malealea, Lesotho van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Semonkong Lodge - Lesotho/Basotho

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

11 Augustus 2016 | Lesotho, Malealea

Na een koud nachtje worden we vroeg wakker door onze wekker, we hebben een ochtend trekking gepland staan naar de Maletsunyane Falls. De hoogste waterval van het zuiden van Afrika, 196 meter hoog. Bijna twee keer zo hoog als de Victoria Falls. De tocht duurt 3 uur wordt bij vertrek aangegeven. De heen wandeling duurt ongeveer een uur, dan spendeer je een uur rondom de waterval en dan weer een uur terug. Echter, slome duikelaars als wij zijn, met een bijzonder slechte conditie, doen er al anderhalf uur over om bij de waterval te komen. Onze gids, een 18 jarige inwoonster van Basotho, loopt op haar Nike Air max en doet de wandeling een stuk soepeler dan wij op onze ‘dure’ wandelschoenen. De wandeling is prachtig en we komen veel Basotho inwoners tegen per paard of ezel. Wat er gaaf uitziet, aangezien zij bijna allemaal in een enorm kleed gewikkeld zijn, welke gemaakt zijn door de vrouwelijke inwoners van Basotho. Ook hebben er een aantal een bivak muts op wat er redelijk beangstigend uitziet.
Onderweg komen we nog een local tegen die ons vraagt of wij zijn zelf gebrouwde bier willen proeven. Uiteraard is Jorrit voor en het bier is nog lekker ook. Gelukkig zit er veel alcohol in zodat het alle bacterietjes dood..dat denk ik tenminste. Na een wandeling van anderhalf uur, door blubber en op en af, want het landschap is flink heuvelachtig, komen we aan bij de waterval. We hebben een schitterend uitzicht op de waterval en de omgeving is wederom prachtig. Aangezien er veel sneeuw is gevallen de week daarvoor, is de waterval sterk stromend wat er indrukwekkend uitziet. We blijven een kwartiertje genieten van de waterval en besluiten dan weer terug te lopen naar de lodge. Gelukkig is de terugwandeling wat meer ‘downhill’ want we voelen onze spieren al aardig. Terug in het kamp, pakken we ons boeltje weer in en rijden we richting Malealea lodge, een rit van bijna 3 uur.

Aangekomen in Malealea besluiten we een huisje te boeken in plaats van te creperen op de armoedige en vooral koude campsite. Ik ben nogal zwaar verkouden en niet fit, dus een lekker bed en eigen warme douche zijn zeer welkom. De lodge is verder super ‘hippie achtig’ ingericht. Er is een coffeeshop, een communal kitchen, leuke zitjes, een bar, een binnenruimte met tafeltennis, pooltafel en tafelvoetbal. Kortom een echte backpackers lodge. We komen een wat ouder, super aardig nederlands stel tegen, die voorstellen om met z’n vieren en met een lokale gids een wandeling te boeken voor de volgende dag. Uiteraard gaan we graag mee. De rest van de middag doen we niet zoveel, we zitten lekker op het terras bij de coffeeshop, we koken een eenvoudige maaltijd en kijken een filmpje in bed. Het is koud, want de stroom wordt om 21.30 uur afgesloten, waar wij dus niet van op de hoogte waren. Maar verder hebben we een prima nachtje.

• 13 Augustus 2016 - 20:13

Boukje:

Wat een mooie verhalen en foto's weer!
    En wie is die hipster met die gebreide muts?! ;-)