Hluhluwe dag 2 - Wildebees Ecolodge - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu Hluhluwe dag 2 - Wildebees Ecolodge - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Jorrit en Jinny Overbeeke - WaarBenJij.nu

Hluhluwe dag 2 - Wildebees Ecolodge

Door: Jinny

Blijf op de hoogte en volg Jorrit en Jinny

03 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

We rijden vroeg weg uit Hilltop Resort. We krijgen een ontbijt pakket mee voor onderweg. We moeten ons om 7u melden bij de Nyalazi gate, wat zuidelijker in het Imfolozi park. Er was gisterenavond wat verwarring aangezien we ons in eerste instantie om 6u moesten melden bij de Nyalazi gate. Onmogelijk aangezien de gate van het Hilltop Resort pas om 6u open gaat. Gelukkig heeft de receptioniste geregeld dat we een uur later mogen arriveren. Aangekomen bij de gate kom ik erachter dat ik mijn ereader in bed heb laten liggen van het Hilltop Resort. Niet zo handig, aangezien er geen sloten op de rondavel zitten. Erg apart ja. We besluiten de game drive te cancellen en terug te rijden om de ereader op te halen. Balen! Gelukkig is er bij de organisatie die de game drive verzorgd heeft ook wat verkeerd gegaan en hebben ze ons de verkeerde gate doorgegeven en is dus überhaupt niemand om ons op te pikken. Ze geven telefonisch aan dat we ons kunnen melden bij hun kantoor in St. Lucia en we ons geld terug krijgen. We pikken de ereader op die er godzijdank nog ligt en gaan zelf game driven. We zien een grote groep bizons de weg over steken. Een indrukwekkend en prachtig gezicht. Verder wederom veel neushoorns, giraffes en andere dieren. Weer geen katten. Einde van de ochtend rijden we naar St. Lucia. We hebben ook een hippo boot cruise gepland staan. We gaan eerst naar het kantoor om ons geld terug te claimen. Daarna melden we ons bij de opstapplaats voor de boottocht. We hebben een hele leuke schipper/guide die ons meeneemt en veel weet te vertellen over het natuurpak, iSimangaliso Wetland Park. We zien een aantal krokodillen en veel hippo’s. De schipper vertelt dat hippo’s altijd in groepen leven, er altijd een mannelijke leider is, die moet vechten voor zijn leidersrol. De mannetjes zijn te onderscheiden van de vrouwtjes aan de vele krassen en wonden op zijn lijf. Die veroorzaakt zijn tijdens het vechten met andere mannetjes. Wanneer een vrouwtje zwanger is zondert zij zich af van de groep en zoekt een veilige plek om te baren. Wanneer zij een meisje baart, zal zij direct na de bevalling terug keren naar de groep, maar wanneer zij bevalt van een jongen, dan zal zij pas terug keren als het kalfje sterk genoeg is om zich te kunnen weren tegen het agressieve en dominante gedrag van de ‘pack leader’ die zich vaak door ieder mannetje bedreigt voelt. De schipper laat ons een foto zien die hij zelf een aantal maanden geleden gemaakt heeft van een ‘pack leader’ die in het water een mannetjes kalf in de lucht gooit en dood. Moeder hippo ligt ook in het water op slechts een meter afstand en moet hulpeloos toekijken hoe haar kind wordt gedood. De moeder heeft volgens de schipper 2 dagen lang bij haar dode kind gezeten en is toen pas weer terug gekeerd naar de groep. Trieste foto, triest verhaal, maar zo is blijkbaar de natuur. Mannen zijn wreed en dom. Niet alle mannen natuurlijk moet ik van Jorrit zeggen ;-).We genieten van de boottocht, we zien nog wat mooie vogels waaronder een bijzondere roofvogel en keren na een boottocht van 2 uur terug naar de kade. Vanuit daar rijden we terug richting Hluhluwe. We slapen vanavond bij een Nederlands echtpaar. Zij runnen een ecologische lodge. We slapen zelf op de campsite en zijn de enige kampeerders. We eten een prima menuutje, Jorrit een steak met aardappelen en ik een bonenschotel met rijst. Goed om mijn darmen door te spoelen aangezien het all you can eat diner van het hilltop resort nog zwaar op mijn maag ligt :-{. We gaan op tijd slapen. De volgende ochtend staat een bezoek gepland aan het breeding en recovery centrum voor cheeta's en andere katten.

• 06 Augustus 2016 - 22:16

Mama Wil:

Jullie zijn inmiddels vast wel gewend aan het links rijden. Hoewel in de Bush/Bush heb je er misschien minder erg in? Inmiddels genoeg olifanten gezien? Maar wel bijzondere beesten nietwaar. Hoe zijn de temperaturen? En zijn er veel toeristen of is het erg rustig?

• 07 Augustus 2016 - 07:44

Jorrit:

De temperatuur is heerlijk, niet te warm alleen 'nachts wat koeler. We hebben veel olifanten gezien, dat blijven toch bijzondere beesten. Hebben we ook veel foto's van. Links rijden ben ik idd wel gewend, net zoals in de Bush rijden. Volgens hoorde we eergisteren iets van lemmyspecial. We dachten nog aan je!

• 07 Augustus 2016 - 07:51

Jinny:

En er zijn heeeeeel veel Nederlanders hier.
    We doen net alsof we Duits zijn. We zijn immers op vakantie ;-)

• 07 Augustus 2016 - 10:32

Yumi:

Stuurt 'ie goed Jin? Stoere chick ben je!
    Zijn een weekendje in jullie casa in Den Haag, echt vakantie, heerlijk :-)
    Zijn op shop missie voor Patrick. Geloof me, ga ook liever op zoek naar katschtigen ipv. shoppen.
    Liefs Yumi
    Kusje van Pat